Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika – zwolnienie dyscyplinarne

Data publikacji:14 czerwca, 2017 | Autor: Adrian Pieróg

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika jest uprawnieniem pracodawcy co oznacza, że nawet po spełnieniu określonych przesłanek uzasadniających rozwiązanie umowy w tym trybie, pracodawca nie musi tego robić. Zgodnie z art. 52 kodeksu pracy,  pracodawca może rozwiązać bez wypowiedzenia każdy rodzaj umowy o pracę ,przy tym nie mają tutaj znaczenia takie okoliczności jak to czy pracownik jest objęty szczególną ochroną, bądź czy znajduje się na urlopie.Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia powoduje bezzwłoczne ustanie umowy w chwili, w której oświadczenie woli dotarło do pracownika w taki sposób, że mógł on zapoznać się z jego treścią.

Przyczyny rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika może nastąpić w trzech przypadkach:

• ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych;
  • popełnienie przez pracownika w czasie trwania umowy o prace przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku,jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem;
  • zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.

Termin rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia

Zastosowania tego trybu, może nastąpić tylko w ciągu miesiąca od chwili uzyskania przez pracodawcę okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy. liczonego od chwili uzyskania wiadomości o zaistnieniu przyczyny uzasadniającej zwolnienie.Termin ten ma charakter zawity, a zatem nie może ulec przywróceniu.Dlatego warto pamiętać ,że bieg terminu rozpoczyna się w momencie, gdy pracodawca uzyskał wiarygodne informacje uzasadniające przekonanie, że pracownik dopuścił się ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. Nie wystarczy wiedza pracodawcy, że pracownik naruszył swój podstawowy obowiązek. Pracodawca musi uzyskać potwierdzenie, że to naruszenie miało charakter ciężki, a więc że pracownik działał umyślnie lub dopuścił się rażącego niedbalstwa oraz że jego zachowanie spowodowało zagrożenie lub naruszenie interesu pracodawcy.

Forma Oświadczenia

Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie. Jeżeli oświadczenie zostanie złożone w innej formie,jest ważne i skuteczne.Jednak stanowi naruszenie przepisów praca i umożliwia pracownikowi złożenie odwołania do sądu pracy i domagania się przywrócenia do pracy lub odszkodowania.

Kancelaria świadczy szybką i wszechstronną pomoc prawną osobom fizycznym i firmom w rozwiązywaniu ich spraw. Świadczymy usługi prawne nie tylko na terenie miasta Rzeszowa, ale również całej Polski. Zapraszamy do kontaktu z naszym Adwokatem lub Radcą Prawnym https://kancelariapierog.pl/kontakt/

Rozwiążemy Twoje

problemy prawne

Kontakt - Kancelaria Adwokacko-Radcowska Dorota i Wojciech Pieróg Spółka Partnerska w Rzeszowie - Kancelaria Rzeszów, Adwokat Rzeszów, Radca Prawny Rzeszów
Logo - Kancelaria Adwokacko-Radcowska Dorota i Wojciech Pieróg Spółka Partnerska w Rzeszowie - Kancelaria Rzeszów, Adwokat Rzeszów, Radca Prawny Rzeszów

Lokalizacja na mapie - Kancelaria Adwokacko-Radcowska Dorota i Wojciech Pieróg Spółka Partnerska w Rzeszowie - Kancelaria Rzeszów, Adwokat Rzeszów, Radca Prawny Rzeszów

Kancelaria czynna:

od poniedziałku do piątku w godz. 9-18

Adres:

35-074 Rzeszów,
al. Piłsudskiego 17/13, I p.

730-624-528

691-667-673
Adres e-mail kancelariapierog@wp.pl do Kancelaria Adwokacko-Radcowska Dorota i Wojciech Pieróg Spółka Partnerska w Rzeszowie - Kancelaria Rzeszów, Adwokat Rzeszów, Radca Prawny Rzeszów

kancelariapierog@wp.pl

Kancelaria czynna:

od poniedziałku do piątku w godz. 9-18

Adres:

35-074 Rzeszów,
al. Piłsudskiego 17/13, I p.

730-624-528

691-667-673